سفارش تبلیغ
صبا ویژن


سخنرانی مبحث شیطان شناسی - متن سخنرانی و روضه استاد حاج مهدی توکلی


جلسه دوم: علت خلقت و مهلت یافتن شیطان

بعضی ها میگن اگه خداوند هدفش اینه که انسان رو هدایت کنه، سپس پیامبران رو فرستاد و قرآن کریم رو تا بوسیله اون انسانها به اوج کمال برسن، پس چرا شیطان رو خلق کرد؟

من در این موضوع چند نکته عرض میکنم: اول اینکه خدا شیطان خلق نکرد، بلکه شیطان، شیطان شد. خدا فرعون خلق نکرد، فرعون خودش فرعون شد. و همین شیطان 6 هزار سال خدا رو بندگی کرد. جزء مقربین درگاه خداوند بود و حتی معلم ملائکه بود. هم عابد بود و هم عالم. تنها چیزی که شیطان رو شیطان کرد، سجده نکردن در مقابل آدم بود. از جنس جن بود و از ملائکه نبود وگرنه خدا رو تمرد نمی کرد. خداوند در مورد ملائکه می فرماید،

لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ

در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او کار می کنند

اما در مورد شیطان میفرماید:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا

و آنگاه که به فرشتگان گفتیم که آدم را سجده کنید ، همه جز ابلیس که ، ازجن بود و از فرمان پروردگارش سر بتافت سجده کردند آیا شیطان و فرزندانش را به جای من به دوستی می گیرید ، حال آنکه دشمن شمایند  ? ظالمان بدچیزی را به جای خدا برگزیدند

شیطان میگوید:

قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ

من از او بهترم مرا از آتش آفریده ای و او را از گل

میگوید من از آدم بهتر هستم چرا که من رو از آتش و انسان رو از گل آفریدی. به نظر مردم بی مقدار ترین چیز خاکه. الان میخوان بگن دنیا برای کسی ارزش نداره، میگن طلا و خاک براش یکیه. یعنی از خاک پست تر دیگه چیزی نیست.

خدا راجع به جن ها میگه:

وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ

و جن (یا پدر اجنّه) را از شعله‏اى سفید و سرخ و سیاه از آتش آفرید

ما جن رو از آتش خلق کردیم. ملائکه از نورند. پس شیطان از طایفه جن بود و از ملائکه نبود. پس نکته اول اینکه خلایق به واسطه اعمال بد خودشون تبدیل به بد میشن. مثل شیطان و فرعون و یزید و صدام.

سوال دوم اینکه چرا خداوند به او مهلت داد؟

به او فرمود قال انک من المنظرین همانا تو از مهلت داده شده گانی و در سوره ص فرمود الی وقت معلوم. ما در قرآن سوره ای داریم به نام جن و . از این سوره استناد میشود که شیاطین نر و ماده دارند و زاد و ولد میکنند و بچه دار میشوند. مرگ و میر دارند و مومن و کافر و بهشتی و جهنمی نیز دارند. عمرشون هم خیلی طولانیه و مثل انسان نیست.

زمان آیت الله بروجردی میگفتند که جعفر جنی از دنیا رفت. میدونید که جعفر جنی تو کربلا اجنه رو برای یاری امام حسین جمع کردکه امام حسین ع فرمودند من به کمک احتیاج ندارم. حالا شما ببینید عمر اجنه چقدر است.

اما بین مفسرین بهترین تفسیر راجع به مهلت شیطان تا ظهور حضرت مهدی است. از امام معصوم سوال کردند چرا خداوند به شیطان مهلت داد؟ امام فرمود چون 6 هزار سال خدا رو عبادت کرده بود، خداوند خواست پاداش 6 هزار سال عبادتش رو بده. یک دعاش رو مستجاب کرد.

وجود شیطان باعث رشد انسان میشود

اما در کل وجود شیطان برای رشد انسان موثر هست که دلایل اون رو در ذیل توضیح میدم:

نکته اول این که استعداد هایی در وجود انسان نهفته است که اگر حریفی برای انسان نباشد این استعدادها بروز نمیکنند. مثلا اگر مریض نبود، علم طب اینقدر پیشرفت نمیکرد. شما یک کشتی گیر را در نظر بگیرید. اگر حریف تمرینی نداشته باشد روز به روز این کشتی گیر ضعیف میشود. انسان هم همینطور است.

استاد ما میگفت یک نفر تو محل ما بود که از کل کشور به دیدنش می اومدن، مریدهاش میگفتن 50 ساله که از در خونه بیرون نیومده مبادا که نگاهش به نامحرم بیفته. مبادا معصیت کنه. اتفاقا اینجور آدم ها خیلی ضعیف بار میان. اینها کمال نیست. ولو میبینی همین آدمی که از خانه بیرون نیامده توسط یه دختر 14 ساله اغوا میشه. برصیصای عابد هم همینطور بود. 70 سال تو یک صومعه عبادت میکرد و بیرون هم نمی آمد. دعا میکرد و مریض شفا میگرفت. مستجاب الدعوه شده بود. یه وقت دختر پادشاه رو آوردن و نتونست خودش رو کنترل کنه و باهاش زنا کرد و بعد هم از ترس اینکه کسی از گناهش مطلع نشه دختر رو کشت و به گناه قتل هم مرتکب شد. ضعیف و شکننده بار میان. اما اگر میخواین روحتون گرگ بارون دیده بشه باید برین جایی که در تضاد با این نیروها تقویت بشین. برین خیابون ونک و قدم بزنین. اونوقت مثل کوه میشین. تمام زن های تهران هم آرایش کنن، دیگه نمیتونن شما رو فریب بدن.

شما حضرت یوسف ع رو نگاه کنید، بعد از اینکه در مجلس زلیخا آمد دیگه فقط زلیخا بهش نامه نمیداد. همه زنهای دربار عاشق حضرت یوسف شده بودن و بهش پیغام میدادن.

امیر المومنین نون جو میخورد. اغلب 4 یا 5 لقمه هم بیشتر نمیخورد. میگن انقدر قوی بود که خیبر رو با یک دست فتح کرد. اونوقت ما انقدر بختیاری و جوجه میخوریم، اما هیچ جونی نداریم. قانون این است. آقایان، این نیست که شما هرچی به جسمت برسی قوی تر میشه. اتفاقا ضعیف میشه. مثلا شما میدونید واکسن چیه؟ واکسن هپاتیت و و آمفولانزا و ... چی هستن؟

اینها میکروب رو به بدن شما وارد میکنن. یعنی میکرب آمفولانزا وارد بدن شما میشه. اما خیلی قوی وارد نمیکنن که انسان مریض بشه. بدن تا میبینه این میکروب اومد، پادزهرش رو میسازه و ترشح میکنه. و وقتی آمفولانزای شدیدی بخواد وارد بدن بشه، چون بدن از قبل آمادگی پیدا کرده با این ویروس مقابله میکنه.

خدا هم شیطان رو وارد بدن انسان کرد که انسان پادزهرش رو برنه و دیگه هیچ شیطانی نتونه اون رو از راه به در کنه. چون میدانید شیطان فقط جن نیست. ما شیطان انسی هم داریم. در ادامه کل سوره ناس تلاوت شد. شما فکر میکنید خانومهایی که با وضعیت بد و سر برهنه بیرون میان، ابزار شیطان برای اغوای شما نیستن؟

آیه قرآن است که یدعو حزبه، شیطان هم برای خوش دسته و حزبی دارد که همه اونها رو فرا میخونه و یکونو من اصحاب السعیر. همه سعیش رو میکنه که شما رو جهنمی کنه. هم لشکر جنی داره و هم لشکر انسی. اونها کی هستن؟ روایت داریم لیس ابلیس اشد جند من النساء.

یعنی شیطان لشکری نیرومند تر از زنان نداره. یه کوری به شما میگه، من تا حالا نامحرم ندیدم. بله همینطوره اما ممکنه صدای یک زن حسش رو تحریک کنه و از راه به در بشه. آدم اگر بخواهد مثل یک فولاد شود باید به صحنه مبارزه بیاد. پادزهر بزند و قوی بشد. به حضرت امیر گفتن شما نون جو میخوری و انقدر قوی هستی؟ ایشان فرمودند این قانون طبیعت است و در نهج البلاغه آمده:

در باغ، درخت هایی که مورد تربیت باغبان قرارمیگیرند و به ثمر میرسند تماشا کنید که شما با یک اشاره میتونید شاخه هاش رو بشکونید. مثل درخت آلبالو. اما شما به کویر برید، این درخت هایی که نه باغبان و نه کود و نه آب دیده رو ببینید که مثل بتون شده و با تبر هم قطع نمیشه.

امیرالمومنین فرمودند مثل یک آدم مجاهد و با مخالفت بر شیطان غلبه کنید و تزکیه نفس کنید و اینگونه درجات انسان بالا میره

شناخت نقاط ضعف

وسوسه های شیطان و هجوم او به انسان باعث میشه که انسان نقاط ضعف خودش رو بشناسه. شما تا با یک کشتی گیر ماهر کشتی نگرفته باشی فکر میکنی همه رو میتونی شکست بدی، اما وقتی کشتی میگیری و ضربه فنی میشی تازه نقاط ضعف خودت رو میشناسی. یک نفر رفته بود جبهه انقدر ترسیده بود گفته بود مرگ در بستر، ثواب کمتر. حالا همین آدم تو دعای ندبه یک کلمن گریه میکرد و میگفت من پای امام زمانم می ایستم. در قرآن داریم اخذناکم بالباءس و الضراء. یعنی یقه بندگانم رو میگیرم و با سختی ها تربیتش میکنم. لعلکم یضرعون. تا اینکه غرورشون رو بشکنن و من رو صدا بزنن.



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 6:44 عصر روز پنج شنبه 94 آبان 28


جلسه اول: روش اغواگری شیطان

 

دوری از شیطان کار انسان حکیم است!

آدم حکیم کسی است که دشمن خودش رو ضعیف حساب نکنه و نقاط قوت و ضعف خودش رو بشناسه. آدم زیرک هیچوقت از دشمن غافل نمیشه.

شیطان قسم خورد برای آدم و حوا که خیرخواه اونا باشه. آیه قرآن است ( قاسمهما انی لکما من الناصحین)

قسم خورد برای آدم و حوا که من خیر شما را میخوام و اون بلا رو به سرشون آورد و 200 سال آدم گریه کرد تا توبه اش قبول شد.

سپس گفت بعزتک لاغوینکم اجمعین یعنی به عزت تو قسم که گروه بسیار زیادی از اونها رو گمراه میکنم.

 

دشمنی آشکار شیطان با انسان

خداوند در مورد شیطان میفرماید عدو مبین. یعنی دشمن آشکار

بعضی ها دشمن هستند ولی دشمنی خودر را پنهان میکنن اما بعضی ها علنا با شما دشمنی دارند. سپس انسان باید برای مقابله با دشمن نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

آیه دیگر در سوره مبارکه فاطر است که میفرماید:

انَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ ?6? .

همانا شیطان دشمن شماست پس دشمن خود را به دوستی نگیرید. او همه احزابش را جمع میکند که شما را وارد جهنم کند.

 

درب های جهنم و بهشت

بهشت هشت درب دارد و جهنم هفت درب. آیه قرآن هم هست که لها سبعت ابواب. بهشت یک درب اضافه تر دارد. چون خدا رحمتش سبقت بگیرد. اما درب اضافه ای که بهشت دارد درب نیت است. شما اگر نیت کنید که بیاید هیات و تو ترافیک گیر کنید خدا میفرماید من ثواب این روضه رو بهش میدم. یا با موتور داری میای تصادف میکنی و میخوری زمین. و آیه قرآن هم هست که کل یعمل علی شاکله

اما یکی بخواد بره گناه کنه اما تو را تصادف کنه خداوند گناهی براش نمی نویسه. و بخاطر همین درب های بهشت از جهنم سبقت میگیره.

شما نیت میکنی نماز شب بخونی اما خواب میمونی. خداوند ثواب نماز شب رو برات مینویسه. اما یکی هم هست که ساعت رو کوک میکنه برای گناه و خواب میمونه.

و هفت عضو هم در انسان هست که اگر انسان از آنها مواظبت کند بهشتی میشود و در غیر اینصورت جهنمی:

گوش، چشم، زبان، شکم، دست و پا و فرج

 

روش اغواگری شیطان

شیطان اول سراغ شما میاد، بعد میره سراغ همسرتون، بعد سراغ فرزندتون. در مورد حضرت ابراهیم هم همینطوری بود. گفت چه معنی میده آدم پسرش رو قربانی کنه ؟ یخورده فکر کن. بعد رفت سراغ خانومش، بعد رفت سراغ اسمائیل.

زبیر هم از یاران امیر المومنین بود. تا اینکه پسرش بزرگ شد. در شورای 6 نفره هم به امیر المونین رای داد. خیلی ها رو فرزندانشون از راه به در کردن.

در سوره تحریم هم میخوانیم: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ

ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید.

 

چهار سفارش خداوند به حضرت موسی علیه السلام:

صبغ بن نباته از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می کند که فرمود : خداوند به موسی (علیه السلام) فرمود : ای موسی ! وصیّت مرا به چهار چیز در باره خود حفظ کن :


عن الاصبغ بن نُباته قال : قال امیر المؤمنین (علیه السّلام) : قال الله تبارک و تعالی لموسی (علیه السّلام) یا موسی احفظ وصیّتی لک باربعه أشیاء :

أوّلهنَّ ما دمت لا تری ذنوبک تغفر فلا تشتغل بعیوب غیرک ،

اوّل اینکه مادامی که گناهان خود را آمرزیده ندیدی به عیب جویی از دیگران مشغول مباش

والثّانیه ما دمت لا تری کنوزی قد نفدت فلا تغتمَّ بسبب رزقک

دوّم اینکه مادامی که خزانه های مرا پایان یافته ندیدی غم روزی مخور

والثالثه ما دمت لا تری زوال ملکی فلا ترج أحداً غیری

سوّم اینکه مادامی که پادشاهی مرا زوال یافته ندیدی به کسی جز من امیدوار نباش

والرّابع? ما دمت لا تری الشیطان میّتاً فلا تأمن مکره

چهارم اینکه مادامی که شیطان را مرده نیافتی از مکر او ایمن مباش .   

 

 

 



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 8:7 عصر روز پنج شنبه 94 آبان 21


متن سخنرانی استاد مهدی توکلی

عنوان: روش زینت کردن زشتیها توسط شیطان

شیطان زشتیها را در نظر انسان زیبا جلوه میدهد. هم نفس این کار را میکند و هم شیطان. در سوره یوسف میخوانیم که حضرت یعقوب به فرزندانش میگفتند قال بل سولت لکم انفسکم امرا یعنی شیطان آمد این کار زشت را در نظر شما زیبا کرد. اینگونه زینت داد که گفت ما میخواهیم محبت پدرمون رو جلب کنیم، به همین دلیل باید یوسف رو درون چاه بیندازیم. بعد هم وقتی او را در چاه می اندازند عذاب وجدان نمیگیرند و میگویند این حق ما بود که محبت پدر رو جلب کنیم.

سوره حجر آیه 39 شیطان میگوید رب بما اغویتنی ( در مقابل اینکه تو من رو گمراه کردی) لازینن لهم فی الارض ( من هم همه چی رو در نزد انسان زینت میدم) و لاغوینهم اجمعین ( و از این راه همشون رو هم گمراه میکنم)

کالای شیطان نه عقل پسند است و نه فطرت پسند. شما از هرکس بپرسی تجاوز به ناموس دیگران خوب است یا نه، او تایید نمیکند. یک جوانی خدمت پیامبر رسید و گفت، یا رسول الله من میخواهم با دختری زنا کنم و او راضی است و من هم راضی هستم. به کسی چه مربوط است که در کار ما به واسطه دین دخالت کند؟ حضرت او رو صداش کرد که بیاید جلو و وقتی جلو آمد او را بغل کرد. بعد با تبسم به او میگفت تو دوست داری با مادر تو زنا کنند در حالی که او خودش راضی باشد؟ گفت نه. گفت دوست داری با همسر تو زنا کنند در حالی که او خودش راضی باشد؟ گفت نه. گفت دوست داری با دختر تو زنا کنند در حالی که دختر تو راضی باشد؟ گفت نه. گفت پس باید همچین چیزی حرام باشد.یه دختری زنا میکند و مادرش میفهمد و خودکشی میکند. پدرش مریضی اعصاب میگیرد. اصلا جامعه هم دچار بار منفی میشود و متاثر میشود. پس این فقط خود دختر نیست بلکه کل جامعه است. ( مانند خفاش شب ) شما الان بفهمین یه دختر ایرانی توسط یک افغانی یا یک عراقی مورد تجاوز قرار گرفته اصلا اعصابتان خورد میشود ولو اینکه هیچ رابطه فامیلی با اون دختر نداشته باشید.

پس کالاهایی که شیطان عرضه میکند همه جامعه را گرفتار میکند و چون فطرت پسند نیست انسان دچار عذاب وجدان میشود.

ایشان در ادامه فرمودند بعد از یک سخنرانی یک جوانی پیش من آمد و بدنش مثل بید میلرزید و گریه میکرد. به من گفت من زنا کردم و حالا باید چکار کنم. من به او گفتم همینکه همچین حالی داری خدا تو را می آمرزد. من هم امیدوارم از گناهانم بتوانم در همچین حالی از خداوند طلب آمرزش و بخشش کنم و به او گفتم فکر میکنی خدا به چه کسی گفته یا عبادی الذین اسرفو علی انفسکم لا تقنطو من رحمت الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا؟ به امثال شما ها گفته است دیگر. هرکس از گناهاش لرزید و گریه کرد مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار میگیرد. اشکال ما این است که بعضی گناهان رو کوچک میشماریم و برای آن توبه نمیکنیم. در حدیث آمده که بزرگترین گناه این است که انسان گناهی را کوچک بشمارد.

اگر سم به شما بدهند میخورید؟ کسی که میخواهد سم به شما بخوراند نمیگوید این سم است بلکه آن را درغالب یک یک کیک خامه ای به شما عرضه میکند. یک نفر به من گفت من فیلم مستهجن نگاه میکنم. گفتم چرا؟ گفت چون به من آموزش مسائل جنسی میدهد. گفتم تو زن بگیر بعد آموزش خودش ایجاد میشود. ببینید شیطان چگونه کالای سمی خود را عرضه میکند.!!! الان گوشت الاغ بفروشم و بنویسم گوشت الاغ اعلا کسی میخرد؟ نه . اما وقتی کبابش کنم و بوش همه جا بپیچد، مردم خودشان می آیند و می خرند. زن نامحرمی که شیطان عرضه میکند لذت آنی است اما مسموم است.

باید بصیرت داشت. رحم الله عمی العباس انه کان نافذ البصیره. خدا رحمت کند عموی ما عباس رو. او نگاه بصیرت باری باشت. یعنی یک نگاه میکرد در کیک سم رو میدید. خیلی هنر است که شما در جوجه کباب سم رو ببینی و بگی من آتش نمیخورم.

یک آقایی آمده بود در باغ و فقط میوه های رسیده رو جدا میکرد. صاحب باغ خیلی بهش بر خورد و گفت عجب آدم ناکسی است. فقط خوب ها رو جدا میکند. صاحب باغ به او گفت اینها حرام نیست که تو میخوری؟ گفت من برای مزه اش میخورم و نه برای حرام و حلالش. هرچی خوشمزه باشد من میخورم. آدمی که بصیرت ندارد برای مزه اش میخورد.

خدا رحمت کند میرزا اسماعیل دولابی را که میفرمودند من فکر میکردم ما سیگار میکشیم بعد فهمیدم سیگار ما را میکشد.

پیامبر فرمودند مردم 2 دسته اند: برخی نفسشون رو میخرن آزاد میشوند و برخی نفسشون رو میفروشند و هلاک میشوند. نفس رو از مال دنیا و پست و مقام میخرند و آزاد میشوند. دیدین میگن فلانی خودش رو به مقامش فروخته؟ به پولش فروخته ؟ به شهوت و شکمش فروخته آدمی نباید خودش را بفروشد، باید خودش را بخرد. مثل ارباب بی کفن ما اباعبدالله که هیچ چیز نتونست آزادگی رو ازش بگیرد. نه اسیر دنیا بود نه مال دنیا و نه زن و بچه و نه هیچ چیز دیگه ای که در این دنیا ملاقات او و خدایش را تاخیر بیندازد.

علامه محمد تقی جعفری که از فیلسوفان ایران بود، بهشون گفتن شما چکار کردید به این مقام رسیدید؟ فرمودند من یک شب تو حجره تو نجف نشسته بودیم با طلبه ها و شب از نیمه گذشته بود و پنجره حجره به گنبد حضرت امیر مشرف بود. یک طلبه ای یک عکس خانومی رو آورد که خیلی زیبا رو و نیمه عریان بود و نشان طلبه ها داد. طلبه ها نگاه کردن و گفتند عکسش قلب آدم را می گیرد، چه برسد به خودش. گفت شما میخواین یک شب با این خانوم باشین یا یک شب تا سحر تو حرم امیر المومنین باشین؟ ( در واقع یک شب میخوای پای ماهواره باشی یا پای سجاده)

یک طلبه ای گفت قربون امیرالمومنین برم، ولی از این دختر هم نمیشه گذشت. گفت اینو که گفت رگ من گرفت. گفتم علی در حوزه ها هم اندازه یک دختر فاسد رقاصه طلبه ندارد. گفت از حوزه زدم بیرون و اعصابم خورد شد. با چشم گریان رفتم حرم امیر المومنین و گفتم علی جان، من تو رو با عالم عوض نمیکنم. من یک موی تو رو به عالم نمیدم. گفت هرچی شد اونشب شد. من هرچی گرفتم اونشب گرفتم.

ابولعسود دوولی خودش قسم میخورد، میگوید چند روز بود خونمون نه من چیزی خورده بودم و نه زن و بچم. معاویه یک کیک خوشمزه برای ما فرستاد، اینجوری علی رو میخرید. گفت تا دختر بچم خواست کیک رو بخورد گفتم این رو معاویه فرستاده تا محبت علی را از ما بستاند. دخترش گفت به خدا قسم این کیک از زهر مار هم برای من بدتر است. من محبت علی رو با هیچ چیز معامله نمی کنم.

معاویه گفت کاری کردم که پیر مردهای شام با بغض علی می مردن، جوانها با بغض علی پیر می شدن و کودکان با بغض علی جوان میشدن. مثلا اسباب بازی میداد به بچه های شامی و می گفت بگین اینها رو معاویه داده . بعد به آدم هاش میگفت برید جای خلوت اسباب بازی ها رو از بچه بگیرید و سیلی بزنید تو گوشش و بگید ما پیروان علی هستیم. علی گفته که این کار رو بکنیم.

پس کار شیطان زینت گری است. اما کیک مسموم به انسان می خوراند.



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 11:21 عصر روز سه شنبه 94 شهریور 17


 

متن سخنرانی استاد حاج مهدی توکلی

موضوع: شیطان شناسی

عنوان: سیاست های شیطان از منظر قرآن

یکی از این سیاست ها را قرآن تعبیر میکند به سیاست هجوم همه جانبه که شیطان از همه طرف به انسان حمله میکند.

سوره اعراف آیه 16 و 17

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ‌اطَکَ الْمُسْتَقِیمَ 

گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندى، من هم براى [فریفتن‌] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست.

ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ? وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَ‌هُمْ شَاکِرِ‌ینَ ?17?

آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‌تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت.

قال یعنی شیطان گفت خدایا در مقابل اینکه تو من رو گمراه کردی. البته از لحن گفتار شیطان مشخص است که ادب رو رعایت نکرده چون خدا کسی را گمراه نمیکند بلکه شیطان خودش راه گمراهی را برگزید.

اگر بچه ای در مدرسه 20 بگیرد به پدرش میگوید 20 گرفتم و اگر 7 بگیرد میگوید معلم به من 7 داد. یعنی در هر دو صورت خودش باعث این نمره بوده است.

لاغعدن بهترین تعبیرش این است که من در کمین انسان ها مینشینم. سر راه آنها مینشینم.

حالا در کمین چه میکنی؟ میگوید ثم لاتینهم من بین ایدیهم از جلو اونها رو اغوا میکنم. و من خلفهماز پشت سر هم آنها رو اغوا میکنم. وعن ایمانهم یعنی از سمت راست هم به اونها هجوم می آورم. و عن شماءلهم از سمت چپ هم به اونها هجوم می آورم. و لا تجد اکثرهم شاکریناکثرشان هم شاکر در نمی یان.

حالا شیطانی که از جلو و پشت سر و راست و چپ به انسان حمله میکند یعنی شما یک لحظه غفلت کنی در دامش گرفتار میشی. الان ما تو این تهران راه میریم هر جا نگاه میکنیم میبینیم شیطان دام انداخته که ما رو گمراه کنه

فقط خدا میتواند ما رو حفظ کند. اصلا تو این وضعیت کار ما نیست که خودمون رو از هجوم حملات شیطان در امان نگه داریم. بخاطر این قرآن در مورد حضرت یوسف میفرماید کذالک لنصرف عنه سوء و الفحشاء یعنی انچنین ما گناه و بدی رو از یوسف دور کردیم. یعنی اون قدرت کناره گیری از زلیخا رو نداشت. پس نقش یوسف چه بود؟ میگوید او پناه آورد به ما

آتش شهوت در جوان شعله ور است. شما فکر کنید زلیخا زن زیبا، به یوسف گفت: اغلقت الابواب حیط لکمن درب ها رو بستم و خودم رو برای تو آماده ام. چیزی که یوسف گفت معاذ اللهیعنی پناه می برم به خدا. یعنی دوری از زلیخا کار من نیست. خدا باید منو کمک کنه. انه احسن مثوای یعنی اون تا حالا هم خیلی به من کمک کرده. من از او احسان ها و خوبی ها دیده ام. من رو از چاه در آورده. و اگر بخواد اینجا هم کمک میکنه و دست منو میگیره.

خدا میفرماید کذلک لنصرف عنه السوء. خدا میگوید ما دستش رو گرفتیم. و از اون کار بد نجاتش دادیم.

ولقد همت بهیعنی اون زن همه همتش و جذم کرد که با یوسف اون کار رو انجام بده و هم بها لولا ان رءا برهان ربهیعنی یوسف هم به اون همت میکرد اگر لطف و عنایت ما شامل حالش نمی شد.

شما میگی من اگر بین 50 تا زن هم باشم گلیم خودم رو از آب میکشم بیرون. خدا میگه اگه میتونی برو بکش بیرون. یوسف از خدا خواست که کمکش کرد. وای به حال ما که اگه بخوایم یه تنه وارد میدون بشیم.

زنها خیلی قدرت دارن. شیطان خیلی قدرت داره. شما اگه آیت الله العظمی هم که باشی ، برسیسای عابد هم که باشی میتونن تو رو فریب بدن.

ان النفس الاماره با السوء الا ما رحم ربی، گفت من نمیگم پیغمبر زاده ام. تسبیح هم آب نمیکشم. نفس همیشه به بدی دستور میده مگه اینکه خدا بخواد به آدم رحم کنه و از اون مهلکه نجات پیدا کنه.

حالا تا اون روز فقط زلیخا عاشق یوسف بود. حالا که زلیخا داستانش برملا شد و اون مجلس ترنج رو به پا کرد و همه یوسف رو دیدن. دیگه همه زن های درباری عاشق یوسف شدن. این رو هم بدونید که زیبا ترین زنهای شهر معمولا درباریها انتخابشون میکردن و به در بار راهشون میدادن. دیگه از اون به بعد همه زن های دربار به قول خودمون به یوسف نامه میدادن. دیگه یوسف اینجا گفت رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه یعنی خدایا دیگه زندان بهتر از اینه که تو این خونه باشم. یعنی هجوم همه جانبه شیطان به یک نفر

از امام باقر سوال کردند معنی این آیه چی است؟ امام فرمود من بین ایدیهم یعنی امر آخرت رو برای بشر آسون میکنه. شب اول قبر جلوی انسان و قبض روح در پیش انسان است. ولی میگن حالا شب اول قبر علی میاد کمکت میکنه. تو هر کاری الان میخوای انجام بده.

آخه مگه میشه یک نفر رشوه بخورد، زنا کند و علی شب اول قبر کمکش کند؟

شیطان میگوید حالا این همه آدم مردن تو هم یکیش. حالا این همه آدم شب اول قبر رو گذروندن تو هم یکیش.

به امیر المومنین گفتند سخت ترین چیز چیست؟ ایشان فرمودند شب اول قبر. بعد سوال کردند سخت تر از آن چیست؟ ایشان فرمودند این که انسان بخواد دست خالی بره . نداشتن توشه

حضرت زهرا با اون مقام به امیر المومنین فرمود علی جان وقتی منو دفن کردی تا صبح بالای سرم قرآن بخوان. اون شب شب سختی است

برای خودش هم امیر المومنین میفرمود آه آه من طول السفر و غلت الزاد. میگفت توشه اندک داشته. اونوقت ما چی؟ با این اعمال دست و پا شکسته

مگر اینکه فضل خدا شامل حال ما بشه. در سوره نور آیه 21 خدا میفرماید:

و لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ

و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هیچ کس از شما پاک نمى‏شد ولى [این] خداست که هر کس را بخواهد پاک مى‏گرداند.

بعد از پیامبر پرسیدند آیا فضل خدا شامل حال شما هم باید بشود؟ ایشان فرمودند بله

بعد پرسیدن از پشت سر اغواشون میکنه یعنی چی؟ فرمودند که یعنی امرشان میکند که مال دنیا جمع کنید و منعها عن الحقوق. یعنی منعشان میکند که خمس و زکات بپردازند.

از سمت راست میاد یعنی چی؟ افسدو علیهم امر دینهم. اموری که مربوط به دین آنهاست فاسد میکند یعنی کاری میکند که نماز و روزه آنها ضایع شود و بالا نرود. به تزیین الذلاله یعنی گناه رو در نظر اونها زیبا جلوه میده. مثلا نگاه به نامحرم رو در نظر اونها زیبا جلوه میده.

امیرالمومنین فرموده که هر زنی آمد که زیباییش خیره کرد شما رو بدانید حلالی که خدا به شما داده همه این خصوصیات را دارد.

در روایت دیدم که اگر روزه دار به نگاه لذت به زن نامحرم نگاه کند از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای نمی برد.

و اینکه از دست چپ میاد بتحبیب لذات الیهم یعنی میاد شهوات و لذت های دنیا رو محبوب انسان میکنه.

یه کسی مشروبات الکلی میخورد و مست میشود. خدا هم در قرآن گفته تا زمانی که مست هستید نماز نخوانید. ولا تقرب الصلاه و انتم سکری. اما یکی شهوات دنیا مستش میکنه. این شهوت ها کی دست از سر او برمی دارد که نماز بخواند؟ به این هجوم همه جانبه میگویند.

اینجا که رسید ملایکه دلشان برای آدمی زاد سوخت و گفتند این المفر؟ یعنی راه نجاتی هم برای انسان هست. اینجا بود که خداوند گفت من دو راه رو برای اونها پیشنهاد میکنم. یکی اینکه دستهاشان را به سمت من بلند کنن و دعا کنن. یکی هم اینکه رو سجده بیفتن و پناه به من بیارن.

یعنی از چهار طرف که انسان احاطه شده فقط بالا و پایین مانده که اونجا رو خدا راه فرار برای انسان ها قرار داده. بخاطر این گفته اند که نزدیک ترین راه به خدا سجده است و نزدیک تر از آن این است که انسان روزه باشد و سجده کند.

در قرآن هم فرموده استعینو با الصبر و الصلاه. پیامبر صبر رو ظاهرا تفسیر کردن به روزه

شما هم امتحان کنید. هنگام افطار که شد صورتتون رو بزارید رو خاک و از خدا طلب بخشش کنید. ببینید چقدر تاثیر گذار است در شما و به اصطلاح امروزی انرژی مثبت دریافت میکنید.

 



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 12:44 صبح روز چهارشنبه 94 مرداد 28


 

آیه قرآن هست که شما اگر کبیره ها رو انجام ندین، من صغیره ها رو می بخشم و اینگونه شیطان انسان را اغوا میکند. چون این خبیث ملا هم هست و معلم ملائکه هم بوده. خیلی شیطان دانشمند است و به قرآن هم مسلط است. ان تجتنبو کبائر تنهون عنه یکفر عنهم سیئاتهم. میگوید گناه کبیره را انجام بده و بعد توبه میکنی. در توبه همیشه به روی تو باز است. پله پله و بتدریج انسان را فریب میدهد.  

ما مثل الک میمونیم. وقتی به حرم امام رضا میرویم پر از آب میشویم و وقتی از حرم بیرون می آییم مانند کسی هستیم که الک را در آب فرو برده و بیرون می آورد و انتظار دارد چیزی داخل الک بماند در صورتی که شیطان در کمین نشسته و همه اعمال ما را از بین می برد. وقتی ماه رمضان است ما پر آب میشویم و عید فطر که میرسد جیب های ما را خالی میکند.

ما در این انبار گندم می کنیم گندم جمع آمده گم میکنیم موش در انبار ما حفره زدست وز فنش انبار ما ویران شدست اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم کوش کن گرنه موشی دزد در انبار ماست گندم اعمال چل ساله کجاست؟
 

در حرم امام رضا میگوید بگذار عبادت کند. پاهایش به تهران برسد میدونم چکار کنم. خناس به این موجود میگویند. در کمین مینشیند و زهرش را می ریزد. ببر هم اینگونه است. کمین میکند و در غفلت شکارش به او حمله میکند. آدمی که با اسلحه و هوشیار راه میرود به او حمله نمیکند. هرجا ببینه خوابیده و ناهار میخوره حمله میکند.

روش حجوم دسته جمعی

یعنی خودش هم میاد زن ها رو هم میاره. مشروب میاره، قرص روان گردان میاره، هر چی حزب داره با خودش میاره.

2 نفر در قرآن گفته شده حزب دارند. اول خدا و دوم این خبیث. حزب الله و حزب الشیطان. بخاطر این در قرآن میفرماید انما یدعو حزبه لیکونو من اصحاب السعیر. این همه حزبش رو بر می انگیزد که شما را جهنمی کند. یک لشکرش زنان بی بند و بار هستند. جنی و انسی. مولای ما حجت ابن الحسن امام جن و انس است. جن ها هم مومن و کافر دارند. در سوره جن اجنه آمدند و به پیغمبر ما رجوع کردند. بعضی هاشون ایمان آوردند و برخی دیگر نیاوردند. حالا شیطان از نوع جن است.

اما انسانها نبوغشان خیلی از جن ها بالاتر است. اگر ما آمریکا را شیطان بزرگ تصور کنیم میبینیم دست شیطان را از پشت می بندد. چون شیطان نمی تواند و نبوغ ندارد که ماهواره اختراع کند. بعد از اختراع دست و پای آمریکا را می بوسد و میگوید پدر و مادرم به فدای تو.

انسان وقتی در مسیر شیطان قدم بر میدارد از شیطان هم قوی تر میشود. کلاس میگذارد.

ان الشیطان لکم عدو، شیطان دشمن شماست. فتخذو عدوا. پس دشمن خود را دوست نگیرید. دختران بی حجاب خود شیطانند. حتی با لحن صحبت خود شما را از پشت تلفن هم اغوا میکنند.

خداوند به زنان پیامبر میگوید فَلاَ تَخْضَعْنَ بالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبهِ مَرَضٌ میگه صداتون رو به حالت اشوه نازک نکنی. باعث انحراف میشود.  

وَقَرنَ فی بُیوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِیَّةِ الأولى.  می فرماید در خانه هاتان بمانید و همچون دوران جاهلیت در میان مردم ظاهر نشوید.

حضرت زهرا به پیامبر فرمودند میان من و علی تقسیم کار کن. پیامبر فرمودند هرچه کار بیرون است برای امیر المومنین و کارهای داخل خانه با تو.

الان در خیابان زنها همش گردش میکنند. این تبرج تبرج جاهلیت است. مثلا از اینجا میرود کوچه برلن یک جفت جوراب میخرد و می آید و گاهی اوقات هم دست خالی می آید و میگوید جنس ها گران شده بود هیچ چیز نخریدم.

خداوند به زنهای پیامبر ام المومنین گفته است. ازواجه امهاتهن . عایشه هم مصداق این آیه میشد. بخاطر این به مالک گفت من مادرتم و به تو امر میکنم از سپاه علی خارج شوی و به سپاه من بپیوندی. امر مادر هم واجبه. مالک هم در جواب نوشت همون قرآنی که تو رو ام المومنین خوانده گفته به زنهای پیغمبر بگو تو خونه بشینن و از خونه بیرون نیان. تو از خونه اومدی بیرون و رفتی خط مقدم و قرآن رو گذاشتی زیر پا

پیامبر بالای منبر فرمودند: بالاترین ترین فضیلت برای زنان این امت چی است؟ هرکی جواب میداد پیامبر قبول نمی کرد. امیرالمومنین رفتن خونه و این سوال رو از حضرت زهرا پرسیدند. بی بی هم فرمودند در خانه بنشینن و هیچ مرد نامحرمی را نبینند و هیچ مرد نامحرمی هم اونها رو نبیند.

در حدیث هست ثواب زنی که در خانه نماز بخواند 25 برابر زنی است که در مسجد نماز بخواند.

از امام صادق (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: عابدی در میان قوم بنی اسرائیل زندگی می نمود که هرگز متوجه امور دنیوی نگردیده بود، پس شیطان تمام لشکریان خود را فراخواند و گفت: کیست که برود و فلان عابد را گمراه نماید؟

پس یک از لشکریان شیطان گفت: من می روم.

شیطان پرسید: از چه راهی او را گمراه می نمایی؟

گفت: از راه زنان!

شیطان گفت: او هرگز با زنان معاشرت نداشته است و لذت آن را نچشیده است.

پس دیگری گفت: من می روم.

شیطان پرسید: از چه راهی عابد را گمراه می کنی؟

گفت: از راه شراب و لذت طعام ها.

شیطان لعین گفت: نه، او از این راه نیز فریب نمی خورد.

پس دیگری گفت: من می روم.

شیطان پرسید: از چه راهی گمراهش می نمایی؟

گفت: از راه نیکی و عبادت!

پس شیطان گفت: برو که این کار از تو ساخته است.

پس آن شیطان به شکل مردی درآمد و به مکان عبادت آن عابد رهسپار شد و در برابر او ایستاد و مشغول به نماز شد، پس عابد چون خسته می شد به استراحت می پرداخت در حالی که آن شیطان استراحت نمی کرد و این روش مدتی ادامه یافت. پس عابد نزد آن شیطان رفت و از روی کنجکاوی از او پرسید: به چه دلیل تو چنین قوتی در عبادت بدست آورده ای؟

شیطان جوابش را نداد.

باز مرتبه ی دیگری به نزد او رفت و التماس کرد که با او سِرِ خود را بگوید.

این بار شیطان گفت: ای بنده ی خدا؛ گناهی کردم و پس از آن توبه نمودم و هر وقت که آن گناه را به خاطر می آورم نیرو می یابم و بر شدت عبادت خود می افزایم.

عابد گفت: بگو چه گناهی انجام داده ای تا من نیز آن را انجام دهم و سپس توبه نمایم، شاید به مرتبه ی تو برسم و چنین تلاشی در به جا آوردن عبادت خداوندی کسب نمایم.

شیطان گفت: به داخل شهر برو و آدرس خانه ی فلان فاحشه را بپرس و دو درهم به او بده و با او زنا کن!

عابد گفت: دو درهم از کجا بیاورم؟ من نمی دانم دو درهم چیست، چرا که هرگز مشغول به دنیا نشده ام.

پس شیطان دو درهم به او داد و عابد با آن لباس ها که مخصوص عبادت بود راهی شهر گردید و نشانی خانه ی آن فاحشه را جویا شد. پس مردم به او نشان دادند در حالی که گمان می گردند آن عابد آمده است تا آن زن را هدایت نماید.

چون عابد داخل خانه ی آن زن شد دو درهم را بسوی او انداخت و گفت: برخیز.

پس آن زن گفت: ای مرد، تو به ظاهری آمده ای که کسی تا حال به این شکل نزد من نیامده است، پس خواهش می کنم ماجرای خود را با من بازگو و دلیل آمدنت به این جا را؟

چون عابد ماجرای خود را برای زن نقل نمود، آن زن گفت: ای بنده ی خدا؛ ترک گناه آسان تر است از توبه کردن و بدان هر کسی قادر به توبه نمودن واقعی نمی گردد، پس بدان آن مرد بی شک شیطانی بوده است که در هیبت انسان بر تو ظاهر شده بوده، الحال برو به عبادتگاه خود و مطمئن باش که آن را در آن جا نخواهی دید.

پس عابد برگشت و آن زن زناکار در همان شب مُرد، چون صبح گردید بر درِ خانه ی او نوشته شده بود که حاضر شوید برای تشییع پیکر فلان زن که او از اهل بهشت است!

پس مردم به شک افتادند و به مدت سه روز او را دفن نکردند چرا که بر حال او شک داشتند، پس حق تعالی وحی فرمود به سوی پیغمبری از پیغمبران خود (حضرت موسی (ع)) و فرمود: برو و بر فلان فاحشه نماز بخوان و به مردم نیز بگو تا بر جنازه ی آن نماز بخوانند که من او را آمرزیدم و بهشت را بر او واجب گردانیدم به سبب آن که بنده ی مرا از معصیت من بازداشت!

منابع:

1- کافی، ج 8: 384.

2- حیوةالقلوب (تاریخ پیامبران)، ج 2: 1340- 1342.


بخاطر این اگر کسی یک نفر را هدایت کند انگار همه عالم را هدایت کرده است. پیامبر وقتی امیر المونین رو به سمت یمن میفرستادند فرمودند اگر یک نفر را هدایت کنی از آنچه آفتاب به آن می تابد بالاتر است.

مثلا کسی قرآن خواندن یاد کسی بدهد. تا زمانی که او قرآن میخواند ثوابش به این هم می رسد. ابی عبدالله به معلمی که بسم الله یاد فرزندش داده بود تمام دهان او را پر از دُر کرد.

آقای دکتر تهرانی نماینده اول تهران میگفتند من رو دعوت کردند برای مسلمانان مقیم آمریکا یک دهه سخنرانی کنم و روضه بخوانم. یک آقایی دکتر بود اونجا و در یک بیمارستان کار می کرد. آمد آنجا پای روضه نشست و بسیار برایش روح بخش بود و خوشش آمد. گفت من خیلی از این منبر خوشم آمده و خرج این دهه را میخواهم تقبل کنم. گفتم این آقا نمیتواند پاکت من رو پرداخت کند. ( با توجه به روایت امام حسین) دیدم اصرار میکند همینطوری گفتم شبی 100 هزار دلار. گفت ما جراح مغز داریم انقدر پول نمیگیرد. گفت شب خوابم برد و دیدم محکمه عدل الهی شده است و خداوند گفت میخواهیم پاداش این روضه خوان ها را بدهیم. گفت پست ترین روضه خوان میرفت چیزهایی بهش میدادن محیر العقول. گفت مال من رو که دادن گفتن این خودش گفته 100 هزار دلار. دیدم مال من نخود چی کشمش شد در برابر دیگر روضه خوان ها.

 

 

 



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 12:15 صبح روز چهارشنبه 94 مرداد 28

   1   2      >