سفارش تبلیغ
صبا ویژن


سیاست هجوم همه جانبه شیطان از منظر قرآن - متن سخنرانی و روضه استاد حاج مهدی توکلی


 

متن سخنرانی استاد حاج مهدی توکلی

موضوع: شیطان شناسی

عنوان: سیاست های شیطان از منظر قرآن

یکی از این سیاست ها را قرآن تعبیر میکند به سیاست هجوم همه جانبه که شیطان از همه طرف به انسان حمله میکند.

سوره اعراف آیه 16 و 17

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ‌اطَکَ الْمُسْتَقِیمَ 

گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندى، من هم براى [فریفتن‌] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست.

ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ? وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَ‌هُمْ شَاکِرِ‌ینَ ?17?

آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‌تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت.

قال یعنی شیطان گفت خدایا در مقابل اینکه تو من رو گمراه کردی. البته از لحن گفتار شیطان مشخص است که ادب رو رعایت نکرده چون خدا کسی را گمراه نمیکند بلکه شیطان خودش راه گمراهی را برگزید.

اگر بچه ای در مدرسه 20 بگیرد به پدرش میگوید 20 گرفتم و اگر 7 بگیرد میگوید معلم به من 7 داد. یعنی در هر دو صورت خودش باعث این نمره بوده است.

لاغعدن بهترین تعبیرش این است که من در کمین انسان ها مینشینم. سر راه آنها مینشینم.

حالا در کمین چه میکنی؟ میگوید ثم لاتینهم من بین ایدیهم از جلو اونها رو اغوا میکنم. و من خلفهماز پشت سر هم آنها رو اغوا میکنم. وعن ایمانهم یعنی از سمت راست هم به اونها هجوم می آورم. و عن شماءلهم از سمت چپ هم به اونها هجوم می آورم. و لا تجد اکثرهم شاکریناکثرشان هم شاکر در نمی یان.

حالا شیطانی که از جلو و پشت سر و راست و چپ به انسان حمله میکند یعنی شما یک لحظه غفلت کنی در دامش گرفتار میشی. الان ما تو این تهران راه میریم هر جا نگاه میکنیم میبینیم شیطان دام انداخته که ما رو گمراه کنه

فقط خدا میتواند ما رو حفظ کند. اصلا تو این وضعیت کار ما نیست که خودمون رو از هجوم حملات شیطان در امان نگه داریم. بخاطر این قرآن در مورد حضرت یوسف میفرماید کذالک لنصرف عنه سوء و الفحشاء یعنی انچنین ما گناه و بدی رو از یوسف دور کردیم. یعنی اون قدرت کناره گیری از زلیخا رو نداشت. پس نقش یوسف چه بود؟ میگوید او پناه آورد به ما

آتش شهوت در جوان شعله ور است. شما فکر کنید زلیخا زن زیبا، به یوسف گفت: اغلقت الابواب حیط لکمن درب ها رو بستم و خودم رو برای تو آماده ام. چیزی که یوسف گفت معاذ اللهیعنی پناه می برم به خدا. یعنی دوری از زلیخا کار من نیست. خدا باید منو کمک کنه. انه احسن مثوای یعنی اون تا حالا هم خیلی به من کمک کرده. من از او احسان ها و خوبی ها دیده ام. من رو از چاه در آورده. و اگر بخواد اینجا هم کمک میکنه و دست منو میگیره.

خدا میفرماید کذلک لنصرف عنه السوء. خدا میگوید ما دستش رو گرفتیم. و از اون کار بد نجاتش دادیم.

ولقد همت بهیعنی اون زن همه همتش و جذم کرد که با یوسف اون کار رو انجام بده و هم بها لولا ان رءا برهان ربهیعنی یوسف هم به اون همت میکرد اگر لطف و عنایت ما شامل حالش نمی شد.

شما میگی من اگر بین 50 تا زن هم باشم گلیم خودم رو از آب میکشم بیرون. خدا میگه اگه میتونی برو بکش بیرون. یوسف از خدا خواست که کمکش کرد. وای به حال ما که اگه بخوایم یه تنه وارد میدون بشیم.

زنها خیلی قدرت دارن. شیطان خیلی قدرت داره. شما اگه آیت الله العظمی هم که باشی ، برسیسای عابد هم که باشی میتونن تو رو فریب بدن.

ان النفس الاماره با السوء الا ما رحم ربی، گفت من نمیگم پیغمبر زاده ام. تسبیح هم آب نمیکشم. نفس همیشه به بدی دستور میده مگه اینکه خدا بخواد به آدم رحم کنه و از اون مهلکه نجات پیدا کنه.

حالا تا اون روز فقط زلیخا عاشق یوسف بود. حالا که زلیخا داستانش برملا شد و اون مجلس ترنج رو به پا کرد و همه یوسف رو دیدن. دیگه همه زن های درباری عاشق یوسف شدن. این رو هم بدونید که زیبا ترین زنهای شهر معمولا درباریها انتخابشون میکردن و به در بار راهشون میدادن. دیگه از اون به بعد همه زن های دربار به قول خودمون به یوسف نامه میدادن. دیگه یوسف اینجا گفت رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه یعنی خدایا دیگه زندان بهتر از اینه که تو این خونه باشم. یعنی هجوم همه جانبه شیطان به یک نفر

از امام باقر سوال کردند معنی این آیه چی است؟ امام فرمود من بین ایدیهم یعنی امر آخرت رو برای بشر آسون میکنه. شب اول قبر جلوی انسان و قبض روح در پیش انسان است. ولی میگن حالا شب اول قبر علی میاد کمکت میکنه. تو هر کاری الان میخوای انجام بده.

آخه مگه میشه یک نفر رشوه بخورد، زنا کند و علی شب اول قبر کمکش کند؟

شیطان میگوید حالا این همه آدم مردن تو هم یکیش. حالا این همه آدم شب اول قبر رو گذروندن تو هم یکیش.

به امیر المومنین گفتند سخت ترین چیز چیست؟ ایشان فرمودند شب اول قبر. بعد سوال کردند سخت تر از آن چیست؟ ایشان فرمودند این که انسان بخواد دست خالی بره . نداشتن توشه

حضرت زهرا با اون مقام به امیر المومنین فرمود علی جان وقتی منو دفن کردی تا صبح بالای سرم قرآن بخوان. اون شب شب سختی است

برای خودش هم امیر المومنین میفرمود آه آه من طول السفر و غلت الزاد. میگفت توشه اندک داشته. اونوقت ما چی؟ با این اعمال دست و پا شکسته

مگر اینکه فضل خدا شامل حال ما بشه. در سوره نور آیه 21 خدا میفرماید:

و لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ

و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هیچ کس از شما پاک نمى‏شد ولى [این] خداست که هر کس را بخواهد پاک مى‏گرداند.

بعد از پیامبر پرسیدند آیا فضل خدا شامل حال شما هم باید بشود؟ ایشان فرمودند بله

بعد پرسیدن از پشت سر اغواشون میکنه یعنی چی؟ فرمودند که یعنی امرشان میکند که مال دنیا جمع کنید و منعها عن الحقوق. یعنی منعشان میکند که خمس و زکات بپردازند.

از سمت راست میاد یعنی چی؟ افسدو علیهم امر دینهم. اموری که مربوط به دین آنهاست فاسد میکند یعنی کاری میکند که نماز و روزه آنها ضایع شود و بالا نرود. به تزیین الذلاله یعنی گناه رو در نظر اونها زیبا جلوه میده. مثلا نگاه به نامحرم رو در نظر اونها زیبا جلوه میده.

امیرالمومنین فرموده که هر زنی آمد که زیباییش خیره کرد شما رو بدانید حلالی که خدا به شما داده همه این خصوصیات را دارد.

در روایت دیدم که اگر روزه دار به نگاه لذت به زن نامحرم نگاه کند از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای نمی برد.

و اینکه از دست چپ میاد بتحبیب لذات الیهم یعنی میاد شهوات و لذت های دنیا رو محبوب انسان میکنه.

یه کسی مشروبات الکلی میخورد و مست میشود. خدا هم در قرآن گفته تا زمانی که مست هستید نماز نخوانید. ولا تقرب الصلاه و انتم سکری. اما یکی شهوات دنیا مستش میکنه. این شهوت ها کی دست از سر او برمی دارد که نماز بخواند؟ به این هجوم همه جانبه میگویند.

اینجا که رسید ملایکه دلشان برای آدمی زاد سوخت و گفتند این المفر؟ یعنی راه نجاتی هم برای انسان هست. اینجا بود که خداوند گفت من دو راه رو برای اونها پیشنهاد میکنم. یکی اینکه دستهاشان را به سمت من بلند کنن و دعا کنن. یکی هم اینکه رو سجده بیفتن و پناه به من بیارن.

یعنی از چهار طرف که انسان احاطه شده فقط بالا و پایین مانده که اونجا رو خدا راه فرار برای انسان ها قرار داده. بخاطر این گفته اند که نزدیک ترین راه به خدا سجده است و نزدیک تر از آن این است که انسان روزه باشد و سجده کند.

در قرآن هم فرموده استعینو با الصبر و الصلاه. پیامبر صبر رو ظاهرا تفسیر کردن به روزه

شما هم امتحان کنید. هنگام افطار که شد صورتتون رو بزارید رو خاک و از خدا طلب بخشش کنید. ببینید چقدر تاثیر گذار است در شما و به اصطلاح امروزی انرژی مثبت دریافت میکنید.

 



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 12:44 صبح روز چهارشنبه 94 مرداد 28