سفارش تبلیغ
صبا ویژن


هفته دفاع مقدس - متن سخنرانی و روضه استاد حاج مهدی توکلی


 

حاج مهدی توکلی : برای محبوب شدن در آسمان ها، باید تقوا داشته باشیم

یادواره شهدا دفاع مقدس با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی حاج سعید حدادیان در مسجد قدس برگزار شد

در ادامه متن سخنرانی حاج مهدی توکلی را می خوانید:

 

 

محبوب شدن در آسمان ها و زمین

در زیارت امین الله آمده است: «اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِکَ»که خدایا ما را، هم در آسمان ها محبوب قرار بده و هم در زمین محبوب قرار بده. آدمی باید جوری زندگی کند که هم در آسمان ها  و هم در زمین محبوب و آبرومند باشد. کسی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: من چه کنم که در آسمان ها محبوب باشم؟ حضرت فرمودند: اگر می خواهی در آسمان ها محبوب باشی، تقوا داشته باش. اگر سیاه حبشی باشی و تقوا داشته باشی، خدا تو را بهتر از سفید بی تقوا می کند. بلال غلام سیاه چهره ای بود که آیه «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم»1 برای او نازل شد.

راه های محبوب شدن در آسمان ها

اگر می خواهیم در آسمان ها محبوب باشیم، باید تقوا داشته باشیم. یکی از مولفه های تقوا این است که انسان اعمال صالح انجام بدهد. عده ای این مولفه شان خوب است. اما مولفه دوم ترک معصیت است که اگر این مولفه نباشد، کل اعمال حبط می شود. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کسی یک لا اله الا الله بگوید، یک درخت در بهشت برای او کاشته می شود. گفتند: پس ما با این همه ذکر گفتن، باید در بهشت جنگلی پر از درخت داشته باشیم! حضرت فرمودند: اگر آتش نفرستی و این درختان را به آتش نکشی زیاد است. خیلی ها عمل صالح دارند ولی مالشان حرام است. تقوا دو مولفه دارد انجام اعمال صالح و ترک حرام .  بندگی خدا ده جزء است، 9 جزء آن کسب حلال است. حدیث است که در آخرالزمان دو چیز پیدا نمی شود: لقمه حلال و رفیقی که بتوان به او اعتماد کرد. مردم کسی را برای خودش نمی خواهند، برای موقعیتش می خواهند. برای محبوب شدن در آسمان ها باید تقوا داشته باشد.

راه های محبوب شدن در زمین

برای محبوب شدن در زمین هم فرمودند: احسان کنید. ممکن نیست احسان بکنی و محبوب نشوی. علت اینکه اهل بیت علیهم السلام احسان می کردند این بود که می خواستند محبوب باشند. امام سجاد علیه السلام یک سخنرانی در مسجد شام داشتند و فرمودند: « أیها الناس أعطینا ستاً و فضلنا بسبع أعطینا العلم والحلم و السماحة و الفصاحة و الشجاعة و المحبة فی قلوب المؤمنین ‏و فضلنا بأن منا النبی المختار محمداً و منا الصدیق و منا الطیار و منا أسد اللَّه و أسد رسوله و منا سبطا هذه الأمة من عرفنی فقد عرفنی ومن لم یعرفنی أنبأته بحسبی و نسبی2 خدا 6 چیز به ما اهل بیت علیهم السلام داده است و بخاطر 7 چیز از همه مردم بالاتر هستیم. خدا به ما علم داده است، خدا به ما فصاحت و سماعت و شجاعت داده است و محبت ما را در دلهای مومنین است. این همه احسان اهل بیت علیهم السلام امر به معروف کردن است. برای محبوب شدن در زمین باید احسان کند. اسلام گفته است: دیگران را به خودشان ترجیح می دهند در حالیکه برای خودشان واجب تر است. امیرالمومنین علیه السلام روزه بودند و روزی خودشان را به یتیمی می دادند که غذایش را هم خورده بود.

 چرا امام حسین علیه السلام اینقدر محبوب است؟ همه کارهایی که ما می کردیم را شهدا هم می کردند ولی آنها به این اندازه محبوب شدن و ما نشدیم. زیرا آنها از جانشان گذشتند و ایثار کردند. دیگران اگر می گویند دین برای به دست آوردن نانشان است ولی شهدا دینشان واقعی بود. چون شهدا در ادعایشان صداقت دارند، مردم با آنها درد و دل می کنند و از آنها کمک می خواهند.

به نظر شما امام حسین علیه السلام بالاتر است یا ابراهیم علیه السلام؟ ولی ابراهیم علیه السلام هم در امتحانش برنده شد و هم فرزندش سالم ماند اما امام حسین علیه السلام قربانی کرد و دلش سوخت. به امام حسین علیه السلام گفتند خاندانت را به کربلا بیاور و قربانی کن و خودت هم بیا.

 

 



نویسنده : خادم اهل بیت » ساعت 11:40 صبح روز شنبه 94 مهر 11